Jyväskylän kauppalaisseura

banneritesti

Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö

Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö SR

Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö edistää liikesivistystä ja kaupallista koulutusta Jyväskylässä. Tarkoituksensa toteuttamiseksi Säätiö jakaa apurahoja kauppatieteiden opiskeluun sekä korkeakouluasteisen kaupallisen ja liikesivistyksellisen opetuksen ylläpitoon ja tukemiseen Jyväskylässä.

Hallinto

Säätiön toimitusjohtaja on Jaakko Selin. Hallituksen puheenjohtajana toimii Ari Routti ja varapuheenjohtajana Kari Ahlbom. Hallitukseen kuuluu yhteensä kahdeksan jäsentä, joita edellä mainittujen lisäksi ovat Janne Andersin, Antti Fredrikson, Timo Hintikka, Heikki Linnavirta ja Antti Puoliväli. Hallituksen sihteerinä toimii Katri Vuori.

Lahjoitukset

Säätiömme voi vastaanottaa lahjoja ja testamentattuja varoja myös yksityishenkilöiltä käytettäväksi sääntöjemme mukaisiin tarkoituksiin. Lue täältä lisää.

Säätiön perustaminen

7.2.1948

Jyväskylän Kauppalaisseuran säätiö on merkitty säätiörekisteriin.

4.1.1948

Valitaan Säätiön ensimmäinen hallitus. ”Hallitukseen kuuluu kahdeksan jäsentä, puoleksi liikealalla työskenteleviä työnantajia, puoleksi apulaisia.”

1.1.1948

Jyväskylän Kauppalaisseuran lahjoittama Kauppakatu 35:ssä sijaitseva kiinteistö (Jyväshovi) siirtyi lahjakirjalla Seuralta Säätiölle. Seura pidätti kuitenkin oikeuden huoneistonsa vapaaseen käyttöön.

8.12.1947

Oikeusministeriö vahvisti säätiön säännöt ja antoi luvan säätiön perustamiseen. Huhtikuussa 1947, ennen Säätiön virallista perustamista, lahjoittivat johtajat E.W. Lampila 5.000 markkaa ja sekä Eero Routti ja Eero Fredrikson molemmat 2.500 markkaa eli yhteensä 10.000 markkaa Säätiön rahalliseksi peruspääomaksi.

Puotipojasta tohtoriin

Haluaisitko tietää enemmän Kauppalaisseura ry:n ja Kauppalaisseuran Säätiön historiasta?

Lahjoitamme mielellämme muutamia kappaleita Kalevi Ahosen ja Annikki Laukkalan teoksesta Puotipojasta tohtoriin.
Ota meihin yhteyttä, niin sovitaan sinulle sopiva noutohetki.

puotipoika kirja

Kalevi Ahonen ja Annikki Laukkala: Puotipojasta tohtoriin : Jyväskylän Kauppalaisseura 1875-2008 : Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö 1948-2008, ISBN 9789529252060