Jyväskylän kauppalaisseuran apurahat

Apurahat

Apurahat

Apurahan hakeminen

Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö on yleishyödyllinen säätiö, joka jakaa apurahoja kaupallisen koulutuksen tukemiseen yhteisöille ja yksityishenkilöille Jyväskylässä. Hakuaika on vuosittain 15.10.-15.11. Apurahoja voimme sääntöjemme mukaisesti myöntää:

1. matka-avustuksia koti- tai ulkomaisia opintomatkoja varten,
  2. opintoavustuksina,
  3. korottomina tai halpakorkoisina lainoina,
  4. avustuksina taloudellisia aiheita käsittelevien luentosarjojen järjestämiseksi Jyväskylän kaupungissa sekä
  5. korkeakouluasteisen kaupallisen ja liikesivistyksellisen opetuksen ylläpitämiseksi ja tukemiseksi Jyväskylän kaupungissa.

Säätiö voi edellä mainitun toimintansa ohella palvella muitakin tarkoitusperiä, jotka vastaavat Jyväskylän Kauppalaisseura ry:n pyrkimyksiä liike-elämän ja kaupallisella alalla toimivien hyväksi. Säätiö ei myönnä apurahaa sosiaalisin perustein tai elämiseen/asumiseen opintojen aikana.

Säätiö jakoi ensimmäiset apurahansa vuonna 1952. Alkuvuosina apurahojen pääpaino oli työn ohessa tapahtuvassa opiskelussa. Opiskelumahdollisuudet ovat kuitenkin lisääntyneet ja myös valtion tuki opiskeluun on kehittynyt. Tästä syystä esimerkiksi korottomia opintolainoja ei ole viime vuosikymmeninä myönnetty.

Olemassaolonsa aikana Säätiö on jakanut apurahoja nykyrahassa noin 12 miljoonaa euroa. Jyväskylän yliopiston taloustieteiden opiskelu on käynnistetty Säätiön lahjoitusvaroin vuonna 1967.

Apurahailmoitus julkaistaan vuosittain 15.10. Sanomalehti Keskisuomalaisen Talous- osiossa.

Apurahan saaneille ilmoitetaan asiasta sähköpostitse tammikuun loppuun mennessä. Apurahojen jakotilaisuus on vuosittain yleensä tammi-helmikuun vaihteessa. Kutsu apurahatilaisuuteen lähetetään saajille ja muille kutsuvieraille vielä erikseen.

Apurahahaku 2025, hae apurahaa alla olevilla hakulomakkeilla

Hakukausi on vuosittain 15.10.-15.11. Hakemukset lähetetään ainoastaan sähköistä hakulomaketta käyttäen, emme vastaanota postitse tai sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia. Täytä lomake huolellisesti ja liitä kaikki vaadittavat liitteet. Valitse alta sopivin hakemusvaihtoehto.
  • Yritysten, yhteisöjen ja oppilaitosten sekä kriteerit täyttävien yksityishenkilöiden hakemukset käsittelee Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiön hallitus. (Lomakkeet 1 ja 3)
  • Jyväskylän Yliopiston Kauppakorkeakoulun perustutkinto-opiskelijoiden hakemukset käsittelee Jyväskylän Yliopiston Kauppakorkeakoulu, also in English (Lomake 2.1, Form 2.2)
  • Jyväskylän Kauppalaisseuran Keisari Suuriruhtinas Aleksanteri II:n matka-apurahahakemukset käsittelee Jyväskylän Kauppalaisseuran johtokunta (Lomake 4)